Пайова участь
Пайова участь інвесторів (замовників) в розвитку інфраструктури міста Тульчина
Пайові внески інвесторів (замовників) будівництва – це стабільний розвиток інфраструктури міста
Розвиток інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури міста вимагає комплексного вирішення багатьох проблем, пов’язаних з поліпшенням її технічного стану та подальшим оновленням. Будівництво (реконструкція) об’єктів соціальної сфери і житлово-комунального господарства, проведення робіт з благоустрою міста фінансується за рахунок коштів міського бюджету.
Пайові внески інвесторів (замовників) за право реалізувати проект будівництва на території міста дають можливість збільшити доходи бюджету міста на відтворення інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури.
Відповідно до роз’яснень Міністерства регіонального-розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.07.2011 року № 23-11/6294/0/6-11, Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури , прийнятий та оприлюднений органом місцевого самоврядування, відповідно до норм частини першої статті 144 Конституції України, є нормативно-правовим актом, обов’язковим до виконання на відповідній території.
У разі відсутності такого нормативно-правового акта замовники будівництва мали б правові підстави для відмови від укладення договору про пайову участь, оскільки саме таким актом встановлюються як порядок залучення коштів пайової участі і, відповідно, істотні умови договорів пайової участі, так і порядок розрахунку розміру пайової участі, без якого неможливо буде органу місцевого самоврядування довести коректність зробленого розрахунку величини пайової участі конкретного замовника будівництва, що є істотною умовою такого договору.
Отже, відповідно до п. 1 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» - «порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону».
На виконання ст.40 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» та ЗУ «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» працівниками апарату міської ради розроблено положення «Про порядок участі пайової участі у розвитку інфраструктури м. Тульчина», яке розглянуто та прийнято рішенням №900 від 12.23.456 на засіданні Тульчинської міської ради.
Впровадження Порядку про залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури м. Житомира забезпечить застосування прозорого організаційно-економічного механізму визначення розмірів внесків забудовників та контролю по їх сплаті.
Поширення дії регуляторного акта дає територіальній громаді та виконавчому комітету міської ради можливість для збільшення надходжень для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Тульчина.
Цей Порядок застосовується для залучення, визначення розмірів і використання коштів пайової участі замовників, які здійснили, здійснюють або мають намір здійснити на території міста Тульчина:
- будівництво будь-яких об'єктів, незалежно від їх форми власності;
- реконструкцію об'єктів виробничого та невиробничого призначення;
- реконструкцію житлових будинків (приміщень) під нежилі відповідно до встановленого порядку.
У залежності від функціонального призначення об’єкта будівництва (реконструкції) розмір пайового внеску сплачується в такому розмірі:
- багатоквартирні та індивідуальні житлові будинки загальною площею більше 300 квадратних метрів – 0.25 %;
- нежитлові будівлі та споруди – 0.5 %.
Органам місцевого самоврядування забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об'єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів (зокрема житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Відповідно до розпорядження голови Тульчинської міської ради встановлено, що функції з підготовки проектів договорів про залучення коштів замовників у розвитку інфраструктури м. Тульчина, розрахунок розміру пайового внеску, та реєстрацію договорів покладаються на інспектора з питань будівництва та благоустрою Тульчинської міської ради, а підписання договорів – на заступника міського голови з питань виконавчих органів ради.
Замовник упродовж 7-ми календарних днів з дня реєстрації декларації про початок будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт в інспекції ДАБК в Вінницькій області, звертається до виконавчого комітету Тульчинської міської ради із заявою про укладення Договору пайової участі у розвитку інфраструктури м. Тульчина.
Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко-економічними показниками.
Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Тульчина укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко-економічними показниками, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.
Про те, на сьогоднішній день на законодавчому рівні не передбачено обов’язкової участі органів місцевого самоврядування в процесі прийняття закінчених будівництвом об’єктів в експлуатацію.
Забудовниками майже не виконуються вимоги пунктів п.8 ст. 37 та п.11 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», якими їх зобов’язано інформувати органи місцевого самоврядування про початок будівельних робіт та про введення об’єкта в експлуатацію.
Це унеможливлює здійснення органами місцевого самоврядування належного контролю за сплатою пайової участі замовниками будівництва до міського бюджету, а також позбавляє територіальну громаду міста можливості володіти інформацією про реальний стан справ у сфері містобудування та повноцінно формувати містобудівну політику.
З цього приводу міська рада неодноразово зверталася до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
Виконавчий комітет Тульчинської міської ради та її структурні підрозділи постійно здійснюють моніторинг та виявляють суб’єкти господарської діяльності, які реєструють в інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю в Вінницькій області декларації про готовність об’єктів до експлуатації без укладання договору пайової участі у розвитку інфраструктури міста Тульчина.
При виявленні таких забудовників проводиться робота по залученню їх до укладення договорів пайової участі замовників будівництва (реконструкції) у розвитку інфраструктури міста Тульчина. Суб’єктам господарювання направляються листи з повідомленням щодо необхідності прийняття пайової участі у розвитку інфраструктури міста.
У випадку ігнорування або ухиляння замовником об’єкта будівництва (реконструкції) від прийняття пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Тульчина, питання укладення договору пайової участі та сплати коштів до міського бюджету буде вирішуватись Виконавчим комітетом міської ради у судовому порядку.
Щодо залучення до пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури замовників будівництва індивідуальних або колективних гаражів
Згідно з частиною четвертою статті 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не залучаються замовники у разі будівництва індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 м2, господарських споруд, розташованих на відповідних земельних ділянках.
Пунктом 1.2 розділу І Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж, затвердженого наказом Мінрегіону від 24.06.2011 № 91 (реєстр Мін’юсту від 11.07.2011 за № 830/19568) встановлено, що:
господарські (присадибні) будівлі – допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо;
Отже, до пайової участі не залучаються замовники будівництва об’єктів, які класифікуються як господарські (присадибні) будівлі і споруди, розташовані на відповідних земельних ділянках.
У разі, якщо замовником здійснюється будівництво індивідуальних або колективних гаражів, які відповідно до Державного класифікатора будівель і споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Держстандарту України від 17.08.2000 № 507, класифікуються за кодом 1242 (гаражі) на земельній ділянці, яка відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, класифікується за кодами 02.02.05 (для будівництва індивідуальних гаражів) та 02.02.06 (для будівництва колективних гаражів), замовники такого будівництва залучаються до пайової участі в порядку, встановленому положеннями статті 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Роз'яснення щодо звільнення від пайової участі у створенні та розвитку інженерно–транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів замовників будівництва об'єктів зв'язку.
Законом України від 22.03.2012 № 4570 «Про внесення зміни до статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності» (далі – Закон) частину четверту статті 40 доповнено пунктом 9, згідно з яким до пайової участі не залучаються замовники у разі будівництва об’єктів зв’язку.
Статтею 1 Закону України «Про телекомунікації» встановлено, що споруди електрозв'язку – будівлі, вежі, антени, що використовуються для організації електрозв'язку. Телекомунікаційна мережа – комплекс технічних засобів телекомунікацій та споруд, призначених для маршрутизації, комутації, передавання та/або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по радіо, проводових, оптичних чи інших електромагнітних системах між кінцевим обладнанням, а технічні засоби телекомунікацій - обладнання, станційні та лінійні споруди, призначені для утворення телекомунікаційних мереж;
Таким чином для цілей Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» під поняттям «об'єкти зв'язку» слід розуміти лінійно-кабельні споруди, магістральні мережі, вузли зв'язку й серверні майданчики, а також сукупність засобів, ліній і мереж зв'язку, які використовують для виконання технологічно завершених функцій у процесі надання послуг зв'язку.
Допоміжні приміщення технічного персоналу, складські приміщення, які безпосередньо використовуються для обслуговування об’єкта зв’язку, є невід’ємною частиною такого об’єкта.